Wednesday 12 October 2011

ETIKA PERNIAGAAN MENGIKUT PERSEPSI ISLAM.

Posted by: Mohammad Roslan on: Jun 17, 2011

Falasafah dalam perniagaan mempunyai tiga ciri utama:
  1.  Tujuan – Persolan yang berkisar mengenai kenapa kita perlu      berkecimpung dalam perniagaan?.
  2.  Mengatur strategi perniagaan.
  3.  Nilai dan etika perniagaan yang membabitkan nilai atau polisi  dan  etika yang diatur untuk memacu sesuatu operasi perniagaan.  Bagaimana sikap sebagai seorang pemilik perniagaan bertindak  bersama dengan pekerja untuk menjalankan perniagaan.
 1. TUJUAN BERNIAGA:
Mengikut perpektif cara pemikiran peniaga-peniaga dari barat,  tujuan berniaga bagi mereka cuma mendapatkan keuntungan, tetapi  dengan peredaran masa dan dari pengalaman, perpektif tujuan  perniagaan barat ini telah berubah dengan memberi penekanan kepada, tujuan berniaga sebenarnya adalah untuk memenuhi tanggung-jawab sosial. Perubahan pemikiran falsafah barat ini di sebabkan masyarakat barat kini menganggap seorang peniaga perlu bertanggungjawab pentingkan alam sekitar di kawasan yang dia berniaga, kebajikan masyarakat setempat dan juga kebajikan pekerjanya. Dari pandangan peniaga-peniaga barat, tanggung jawab sosial ini boleh meningkatkan imej sesebuah syarikat perniagaan mereka dari kaca mata masyarakat dan sekali gus boleh meningkatkan permintaan terhadap perkhidmatan atu produk mereka.
Pandangan falsafah perniagaan Islam, lahir dari falsafah kehidupan manusia yang telah ditentukan oleh Islam. Ia berbeza dari falsafah barat yang seringkali berubah mengikut selera atau dari pengalaman. Tujuan berniaga mengikut falsafah perniagaan Islam berasaskan tauhid. Ia berkaitan rapat dengan kesan tauhid dalam kehidupan manusia. Keperluan asas mengikut tauhid adalah:
  1. Agama.
  2. Nyawa.
  3. Akal.
  4. Keturunan.
  5. Harta.
Masa’lih bermakna segala yang memelihara salah satu atau kelima-lima perkara yang tersebut di atas.
Mafa’sid pula bermakna segala yang boleh memberi kesan negatif  ke atas salah satu atau kelima-lima perkara di atas. Islam mengharamkan mafa’sid dalam kegiatan perniagaan kerana ia jelas boleh memberikan kesan yang negatif terhadap pencapaian dharuriyah,  ia itu dalam memelihara kelima-lima perkara di atas. Contoh ialah perniagaan arak diharamkan oleh Islam kerana kita boleh memahami rasionalnya dengan memahami kesan negatif arak terhadap agama, nyawa, akal, keturunan dan harta benda manusia.
Dengan sebab ini lah kegiatan perniagaan dalam Islam adalah dianggap bagi salah satu Ibadah. Sekiranya perniagaan dilakukan dengan niat yang ikhlas serta bersesuaian dengan syariat Islam akan mendapat keredhaan Allah SWT. Maka tujuan membuka perniagaan perlu dimulai dengan niat yang murni untuk memenuhi tanggung jawab seperti berikut:
  1. Keperluan diri secara sederhana.
  2. Keperluan untuk keluarga.
  3. keperluan untuk masa depan diri sendiri.
  4. keperluan untuk keluarga di masa depan.
  5. Perkhidmatan yang disalurkan kepada kepentingan sosial termasuk berusaha menegakan agama Islam, membantu ummah dengan membasmi kemiskinan, menyediakan pekerjaan untuk yang diperlukan dan lain-lain tanggung jawab terhadap masyarakat Islam setempat.
Rasullullah s.a.w pernah memberi motivasi untuk kaum muslimin menceburkan diri dalam perniagaan dengan bersabda: maksudnya.
“Didorong atas kamu ialah perniagaan kerana di dalamnya ialah sembilan per sepuluh daripa rezeki”.
2. Etika peniaga-peniaga yang beragama Islam:
a. Harga Jualan Yang Adil:
Peniaga haruslah menetapkan harga yang adil dan berpatutan terhadap sesuatu barangan jualan untuk pembeli. Harga yang ditawarkan haruslah mencerminkan interaksi normal di antara permintaan dan penawaran harga. Penetapan harga barangan perlu tidak disebabkan oleh sesuatu pakatan yang sengaja diwujudkan di antara peniaga-peniaga untuk mengaut keuntungan dari pembeli. Sekiranya pakatan peniaga berlaku, pembeli tidak punyai pilihan kerana harga barangan dimonopoli dengan nama persatuan-persatuan peniaga cuma untuk meningkatkan harga barangan jualan. Harga yang tidak adil akan menyebabkan golongan berpendapatan rendah dan tidak berkemampuan tidak akan dapat memenuhi keperluan mereka. Harga yang tinggi yang dikenakan juga akan membawa persaigan sengit sesama peniaga-peniaga dan juga boleh memberi kesan negatif kepada daya maju sesuatu perniagaan untuk jangka masa panjang.
b. Kualiti Perkhidmatan.
Islam sangat menekan kualiti barangan dalam perniagaan khasnya makanan halal yang dihasilkan. Makanan yang dihasilkan tidak berkualiti boleh menjejaskan kesihatan pelangan. Masalah keracunan makanan adalah punca daripada bahan makanan dan pengendalian yang tidak berkualiti. Sekiranya kita memahami falsafah perniagaan Islam, apabila masakan kita memudaratkan kesihatan manusia ia di anggap satu perbuatan yang di murkai Allah swt.
c. Pandangan Islam mengenai menzalimi pekerja:
Salah satu elemen yang penting dalam perniagaan adalah menguruskan manusia agar mereka dapat meningkatkan produktivit dan kualiti pengeluarandalam perniagaan mereka. Untuk mendapatkan komitmen dan rasa tanggung jawaban serta partisipasi daripada pekerja, untuk mencapai matlamat kejayaan dalam perniagaan adalah amat sukar. Yang  penting ialah menjaga hubungan yang baik dengan pekerja dan menjaga kebajikan mereka. Sekiranya kita gagal dalam menjaga kebajikan pekerja kita tetapi di sebaliknya kita memaksa mereka memberikan komitmen terhadap produktiviti maka gelaran yang sesuai  ialah “Zalimi Pekerja”. Dengan ini pekerja yang dizalimi akan mencari jalan keluar dan berhenti bekerja. Bagaimana cara jauhi dari digelar zalimi pekerja?.
  • Memberi upah gaji yang berpatutan. Sesuai dengan mengambil kira produktiviti dan keuntungan syarikat anda. Gaji yang diberikan perlu juga sesuai dengan kos sara diri setempat pekerja itu bekerja. Keadaan inflasi dan juga kenaikan harga barangan perlu diberi perhatian dalam menganggar gaji mereka.
  • Mengambil sesuatu keputusan dengan mengambil kira pandangan dan buah fikiran setiap pekerja untuk memajukan perniagaan. Participation management adalah pengurusan yang melibatkan keseluruhan pekerja. Cara pengurusan ini amat sesuai dalam bidang katering, restoren atau kantin.
  • Mewujudkan suasana kerja yang stabil, harmoni, terurus, bersih dan selamat untuk bekerja. Pekerja perlu merasakan bahawa mereka adalah dihargai, dan sentiasa perlu bekerja dalam satu pasukan. Tidak memberi laluan kepada perselisihan atau pergaduhan di antara sesama pekerja. Selesaikan maslah kontraversi di antara mereka. Ini untuk mengelakan daripada penurunan semangat dan morale pekerja untuk bekerja.
  • Keselamatan dalam kerja adalah penting. Ciri-ciri keselamatan haruslah diambil kira walau pun ini bermakna kos pengendalian dan pengurusan bertambah.
  • Memastikan pekerja diberi peluang melanjutkan pendidikan dan diberi latihan secukup dengan berusaha untuk membangunkan personaliti yang seimbang ditempat kerja. Kita tidak mahu pekerja merasa rendah diri dan sentiasa tertekan.

No comments:

Post a Comment